Zboża i produkty zbożowe - które są najzdrowsze? cz.2

Strona główna » Aktualności » Zboża i produkty zbożowe - które są najzdrowsze? cz.2

wielkość tekstu:A | A | A

Owies najlepszy dla konia?

Płatki owsiane, ewentualnie ciasteczka od czasu do czasu, i na tym w zasadzie kończy się obecność owsa w naszym menu. Wiele osób nie jada go wcale, bo wydaje się być zbyt suchy, wręcz drażniący dla podniebienia. A szkoda, bo chociaż popularnością się to zboże nie cieszy, wśród dietetyków ma wyjątkowo dobrą opinię. Uchodzi za prawdziwe lekarstwo: pomaga wygrać ze stresem, chroni nasze serce, wzmacnia odporność, ma znaczenie w profilaktyce nowotworowej...

Sporo w ziarnie owsa witaminy E, zwanej witaminą młodości. Wśród owsianych antyoksydantów na szczególną uwagę zasługują avenatramidy, substancje niespotykane nigdzie indziej. Obecne są również kwasy fenolowe: kwas ferulowy oraz kawowy, flawonoidy i sterole. Taka obfitość przeciwutleniaczy musi znakomicie wpływać na funkcjonowanie niemal każdej komórki naszego ciała.

Owies ma niski indeks glikemiczny, dlatego jest zbożem bezpiecznym nawet dla chorych na cukrzycę. Dostarczy sporo wapnia, miedzi, selenu, witamin z grupy B. Przygotowywany z niego kisiel wśród zwolenników medycyny naturalnej ma być źródłem odporności. Ponieważ obfituje w błonnik rozpuszczalny, sprzyja obniżeniu stężenia cholesterolu we krwi.

Żyto nie zostaje w tyle

Żyto jest właściwie jedynym zbożem, które w naszej kuchni nie przegrało z pszenicą z kretesem. Chociaż nieco kwaskowy smak pieczywa żytniego nie odpowiada wszystkim, niemal na każdej sklepowej półce chleb żytni i chleb pszenny leżą obok siebie, jak równy z równym.

Trudno byłoby znaleźć wypieki z mąki żytniej tak oczyszczonej, jak pszenna tortowa. Zarazem bułki żytnie niejednokrotnie wypieka się z mąki bardzo przetworzonej (typ 580). Jednak popularne chleby żytnie to już skarbnica wartościowych składników: chleb sitkowy (z mąki 1400), chleb starogardzki i staropolski (z mąki typ 1850) chleb razowy (z mąki typ 2000 z dodatkiem mąki typ 720).

Żyto to kolejne zboże, które ma więcej węglowodanów nieskrobiowych od pszenicy. I dobrze, bo to właśnie skrobia jest oskarżana coraz częściej za nasze problemy z cukrem i nadwagą.

W życie jest mniej błonnika i białka niż w pszenicy, jednak dietetycy przekonują, że aminokwasy z żyta łatwiej przyswoić. Potas, wapń, cynk, miedź, mangan - tych minerałów żyto (gdy porównujemy mąki z takiego samego przemiału) ma więcej. Zarazem pszenica jest bogatsza w witaminy z grupy B.

By z mąki pszennej powstało pieczywo pulchne i wyrośnięte, wystarczy dodać drożdży. Pieczywo żytnie (także mieszane ale z wyraźną przewagą żyta) wymaga zakwasu. Tymczasem zakwas nie tylko walczy z fitynianami, umożliwiając przyswojenie żelaza, wapnia czy magnezu, ale także niszczy ewentualne pleśnie, toksyny, a nawet substancje rakotwórcze. Sprzyja także prawidłowej florze bakteryjnej w jelitach. Pieczywo żytnie na zakwasie ma znacznie niższy (niemal o połowę) indeks glikemiczny od pszennego na drożdżach.

Jęczmień - power food od wieków

Za sprawą niskiej zawartości glutenu, substancji nie tylko odżywczych, ale i ułatwiających wypiekom lepsze "rośnięcie", jęczmień z naszej kuchni systematycznie wypierały pszenica i żyto. Ta jedna z najstarszych roślin uprawnych, pochodząca z Bliskiego Wschodu, wśród starożytnych Greków, Egipcjan czy Rzymian uchodziła za zboże zapewniające niespożyte siły. I coś musi w tym być, bo dziś powraca triumfalnie na stoły jako power food, czyli jedzenie dające kopa.

Nasi przodkowie wierzyli, że moc witalności zawarta jest przede wszystkim w soku z młodych ździebeł jęczmiennych (odpowiednio wysuszonym i sproszkowanym przed spożyciem). I coś zapewne w tym musi być, skoro i dzisiaj "zielone mleko", "zielona krew" ma dowiedzione wyjątkowe wartości odżywcze. Zawiera choćby pięć razy więcej żelaza, 25 razy więcej potasu i ponad 35 razy więcej wapnia niż taka sama ilość pszenicy. Proszek kryje w sobie moc przeciwutleniaczy i ponoć wielu innych cennych substancji. Trudno jednak zakładać, że stanie się podstawą naszej diety.

Jęczmień raczej nie sprawdza się przy wypieku chleba. Pozostał jednak podstawą kasz: pęczaku, perłowej, łamanej. A kasze to samo zdrowie. Są nie tylko przyjazne układowi pokarmowemu, ale i krążeniowemu. Kocha je nasze serce, bo redukuje poziom cholesterolu LDL (między innymi za pomocą oleju jęczmiennego). Dzięki węglowodanom nieskrobiowym nie sprzyja cukrzycy. Wspiera nasz organizm dostarczając witaminy z grupy B, żelazo, mangan, cynk... Nie pokrywa dobowego zapotrzebowania na te pierwiastki. Jest po prostu cennym składnikiem zróżnicowanej diety.

źródło: zdrowie.gazeta.pl

Zboża i produkty zbożowe - które są najzdrowsze? cz.1

Pieczywo pełnoziarniste, mąka z pełnego przemiału - niby znamy już przepis na zdrowie. Zarazem od czasu obalenia tradycyjnej piramidy żywienia zboża przestały być bezwzględną podstawą ...
dalej
Strona główna

artykuły sponsorowane

Forum

wypieki świateczne

jakie rodzaje wypieków + cena za kg...

ciasta swiąteczne

jaki posiadacie w swojej ofercie ciasta swiateczne?...

więcej
Partnerzy serwisu:
Nowoczesny Portal Branżowy Piekarnie24.pl – piekarnie, cukiernie, lodziarnie. Darmowa rejestracja Firm mających w swojej ofercie maszyny, urządzenia, surowce, finansowanie, wnioski, dotacje, pojazdy, bhp, franczyza oraz inne. Portal branży piekarsko - cukierniczo - lodziarskiej. Darmowe strony www. Skuteczna reklama, bezpłatne ogłoszenia drobne. Piekarnia Cukiernia Lodziarnia.