Około 10-15 proc. rynku przemiału mąki to szara strefa

Strona główna » Aktualności » Około 10-15 proc. rynku przemiału mąki to szara strefa

wielkość tekstu:A | A | A

Około 10-15 proc. przemiału mąki w Polsce może pochodzić od młynów niezarejestrowanych i nie płacących podatków - uważa Janusz Kobryner, niezależny ekspert. Jego zdaniem, przedsiębiorstwa działające w branży młynarskiej radzą sobie dobrze, bo kryzys sprzyja wzrostowi spożycia produktów zbożowych.


- Moim zdaniem branża młynarska może być spokojna. Co prawda, konsumpcja pieczywa miała w zeszłych latach tendencję spadkową, ale recesja, kryzys gospodarczy jest sprzymierzeńcem przemysłu młynarskiego - czym skromniejsze będą dochody konsumentów, tym większy wzrost spożycia produktów zbożowych, jak pieczywa, makaronów lub kasz - mówi Janusz Kobryner.

Dodatkowo, produkty przemysłu młynarskiego cechuje bardzo niska elastyczność popytu - wielkość konsumpcji chleba nie zależy od jego ceny, a raczej od poziomu zamożności społeczeństwa i zmian preferencji żywieniowych.

Zdaniem Janusza Kobrynera, w branży młynarskiej widoczni są duzi liderzy rynku, którzy wypracowali sobie stabilną pozycję - są to m.in. Polskie Młyny, czy spółki z niemieckim kapitałem Gdańskie Młyny i Spichlerze Dr Cordesmeyer. Liderzy uzyskali przynajmniej jedną trzecią udziału rynkowego w potencjale przemiału mąki w Polsce. Jest też nadal sporo młynów średnich.

Pomimo konsolidacji, nadal występuje sytuacja rozdrobnienia. Na rynku działa mnóstwo młynów małych, rodzinnych a część z nich funkcjonuje, w szarej strefie.

- Jest to bolączka całego przemysłu młynarskiego - w pewnych okresach uaktywnia się szara strefa przemiału. Jest ona oceniana na 10-15 proc. rynku przemiału w skali Polski. Na pewno przedsiębiorstwa te są "przyjazne" dla konsumentów, bo produkty z tych młynów są znacznie tańsze, ale z drugiej strony stanowią mankament dla oficjalnie działających dużych podmiotów - o fiskusie nie wspominając - mówi Janusz Kobryner.

Ocenia on, że młynarstwo jest produkcją po charakterze lokalnym i w takim zakresie jest to biznes opłacalny.

- Mąka jest takim surowcem, którego opłacalność jest wysoka dla rynku lokalnego. Natomiast nie jest ona na tyle wysoka, by opłacało się te produkty rozwozić gdzieś dalej i eksportować - ocenia.

- Niemniej, obecny rynek piekarniczy wymusza wieloasortymentowość mąki, w zależności od kategorii odbiorców: piekarni wielkotowarowych, piekarni hipermarketowych i lokalnych zakładów cukierniczych - dodaje.

źródło: portalspozywczy.pl

Strona główna

artykuły sponsorowane

Artykuł sponsorowany - zapraszamy

Forum

Festuwal Chleba w Ciechocianku

Do wyboru jest wiele firm cateringowych. Nasze doświadczenia na eventach - od dobrych po niezbyt dobre. współp...

Kontrola sanepidu

Kontrola sanepidu zawsze wzbudza emocje i budzi niepewność. Żeby spać spokojniej warto wcześniej pomyśleć o sy...

więcej
Partnerzy serwisu:
Nowoczesny Portal Branżowy Piekarnie24.pl – piekarnie, cukiernie, lodziarnie. Darmowa rejestracja Firm mających w swojej ofercie maszyny, urządzenia, surowce, finansowanie, wnioski, dotacje, pojazdy, bhp, franczyza oraz inne. Portal branży piekarsko - cukierniczo - lodziarskiej. Darmowe strony www. Skuteczna reklama, bezpłatne ogłoszenia drobne. Piekarnia Cukiernia Lodziarnia.