FUNDACJA NA RZECZ WSPIERANIA I PROMOCJI PIEKARSTWA I CUKIERNICTWA

Strona główna » Aktualności » FUNDACJA NA RZECZ WSPIERANIA I PROMOCJI PIEKARSTWA I CUKIERNICTWA

wielkość tekstu:A | A | A

Drodzy Przyjaciele.
 

Stało się! W dniu 29 listopada 2012 roku, Sąd Rejonowy dla Miasta Stołecznego Warszawy nadał numer KRS „Fundacji na rzecz Wspierania i Promocji Piekarstwa i Cukiernictwa”, kończąc tym samym półroczny proces jej rejestracji. Teraz fundacja może wreszcie rozpocząć działania.

Na początek jednak, żeby przybliżyć powody dla których Fundacja powstała, w kilku słowach sprecyzuję jej misję, wizję i cele.

Naszą wizją jest stworzenie silnej, sprawnej i odpowiedzialnej organizacji, z którą zechcą współpracować wszyscy świadomi zależności między pożywieniem, a zdrowiem.

Misją Fundacji jest, edukacja społeczeństwa, szczególnie młodego pokolenia Polaków, promowanie walorów żywieniowych pieczywa i informowanie o zasadach prawidłowego odżywiania, tak aby każde polskie dziecko na drugie śniadanie jadło kanapkę ze świeżego pieczywa.
 

Dlaczego promocja jest tak ważna? Ponieważ jest elementem komunikacji marketingowej, polegającym na przekazywaniu informacji. Na nic najlepsze nawet chęci i starania jeżeli nie dotrzemy do naszych rodaków z opinią autorytetów naukowych. Przywołam tu choćby  wypowiedź dr inż. Anny Diowksz, z Wydziału Biotechnologii i Nauk o Żywności Politechniki Łódzkiej; „Pieczywo jako podstawowy artykuł żywnościowy, niezbędny w codziennej diecie, dostarcza nie tylko sporej ilości energii, ale jest także źródłem wielu składników odżywczych, związków mineralnych, witamin, białka i błonnika pokarmowego”. W podobnym tonie wypowiada się również wielu innych naukowców.

Musimy również jak najszybciej zmienić, powszechne niestety, ale z gruntu nieprawdziwe przekonanie, że pieczywo tuczy. Nic bardziej mylącego! Przeciwnie ostry spadek spożycia pieczywa idzie w parze z problemem nadwagi, która dotyczyć zaczyna coraz młodszych dzieci. Dietetycy biją na alarm, że w codziennej diecie brakuje produktów zbożowych, czyli głównie pieczywa. Nasza idea promocji pieczywa wpisuje się więc w aktualne, naukowe trendy odżywiania.

Jeszcze kilkanaście lat temu spożycie pieczywa na głowę mieszkańca w Polsce wynosiło powyżej 80 kg, dziś jest to jedyne 54 kg (dane GUS;  źródło biznes gazetaprawna.pl). Takie dane mocno niepokoją, ale nie wolno nam załamywać rąk. Najwyższy czas żeby działać. Bierzmy przykład z innych krajów bo podobny kryzys wystąpił w Europie zachodniej: we Francji, Hiszpanii, Niemczech, czy Szwecji, ale tam dzięki promocjom udaje się go przezwyciężać. Dobrym przykładem, jest Szwecja, w której po dziesięciu latach trwania programu promocyjnego, został odwrócony trend spadkowy, sprzedaż powróciła, a nawet spożycie wzrosło o ponad dziesięć procent. Fundacja chce wykorzystać te doświadczenia i edukować społeczeństwo przekazując mu informacje, które zwiększą jego wiedzę. W tym celu powstanie Rada Programowa skupiająca specjalistów różnych dziedzin. Zadaniem Rady będzie wsparcie Fundacji merytorycznie i wskazywanie jej kierunków działania.

Dzisiaj, już nikogo nie trzeba przekonywać do nowoczesnych form komunikacji jakie stwarza Internet. Fora internetowe służą szybkiej wymianie myśli, wyrażania opinii, konsultowania pomysłów, czy reklamy użytkowników. Dla Fundacji założyliśmy domenę podplomyk.org, na której będziemy mogli się spotykać. Dlaczego wybraliśmy taką nazwę? Podpłomyk, to jeden z najstarszych pokarmów przetworzonych, jakie wymyślił człowiek. Stanowi pierwowzór, swoisty zaczątek, który zadecydował o rozwoju branży piekarskiej i  cukierniczej. W ten sposób nawiązujemy do tradycji, pracy i organizacji związanej z pozyskiwaniem pożywienia roślinnego. Podpłomyk ma właśnie tę pracę symbolizować. Nazwa jest sympatyczna, więc liczymy na to, że spotka się z życzliwym przyjęciem
 

Kto może wspierać fundację? Absolutnie każdy! Fundacja nie zrzesza członków i nie zbiera składek. Fundacja to my wszyscy żyjący z piekarstwa i cukiernictwa. Wsparciem będą więc nie tylko darowizny pieniężne, ale również praca społeczna dla dobra wspólnego. Tylko razem jesteśmy w stanie zbudować silną, sprawną i odpowiedzialną organizację, czego wszystkim nam, Drodzy Przyjaciele, życzę.

Cele fundacji

Głównym celem Fundacji jest wspieranie i promowanie rzemieślniczego piekarstwa i cukiernictwa, ponieważ sytuacja w branży, zwłaszcza piekarzy jest alarmująca. Do tej pory nie było funduszu, na który producenci mogli by wpłacać pieniądze na wspólne akcje promocyjne. Z powodu braku środków własnych niemożliwe jest też skorzystanie z Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Produktów Zbożowych. Nowa inicjatywa umożliwi pozyskiwanie środków finansowych z różnych źródeł. Fundacja jest otwarta zarówno dla piekarzy i cukierników, osób prywatnych, jak i firm wspierających branżę piekarsko – cukierniczą. W celu koordynacji działań, w ciągu najbliższych dwóch lat, planujemy utworzyć  platformę wymiany informacji i doświadczeń oraz współpracy pomiędzy osobami i instytucjami zainteresowanymi promocją spożycia przetworów zbożowych, w szczególności pieczywa. Instytut będzie inicjować dyskusje w ważnych kwestiach, np. problem jakości czy wspólnej promocji producentów roślin zbożowych, młynarzy i piekarzy. Trudno promować rolnika i jego produkt w oderwaniu od mąki i pieczywa. Łatwiej połączyć te grupy interesu we wspólnej promocji, pokazując naturalny ciąg przyczynowo skutkowy. Wspólna promocja scali bowiem te branże, które razem z większą skutecznością będą pozyskiwały środki finansowe z różnych źródeł.

Najważniejsze zadanie, jakie stoi przed Fundacją jeszcze w tym roku, to zebranie środków, tak by w 2014 r. mogła ruszyć ogólnopolska kampania promująca pieczywo. Powstał już projekt tej kampanii pod hasłem „Dieta kanapkowa smaczna i zdrowa”. Głównym jej celem jest poinformowanie docelowych grup konsumenckich o właściwościach odżywczych pieczywa oraz ich znaczeniu w codziennej diecie człowieka z naciskiem na edukację rodziców, dzieci i młodzieży na temat konieczności spożywania drugiego śniadania w formie kanapek. O wszystkich działaniach będziemy informowali na portalu internetowym.
 

Prezes Fundacji

Jarosław Gajda

źródło: podplomyk.org

Strona główna

artykuły sponsorowane

Artykuł sponsorowany - zapraszamy

Forum

mieszanki AlfaPro

Interesujące pytania, ja korzystam z mąki....

urlop

Ja z całą rodziną w tym roku pojadę na bardzo fajne ferie.Już kupiliśmy ubezpieczenie na narty na stronie inte...

więcej
Partnerzy serwisu:
Nowoczesny Portal Branżowy Piekarnie24.pl – piekarnie, cukiernie, lodziarnie. Darmowa rejestracja Firm mających w swojej ofercie maszyny, urządzenia, surowce, finansowanie, wnioski, dotacje, pojazdy, bhp, franczyza oraz inne. Portal branży piekarsko - cukierniczo - lodziarskiej. Darmowe strony www. Skuteczna reklama, bezpłatne ogłoszenia drobne. Piekarnia Cukiernia Lodziarnia.