Chleb to zdrowie!

Strona główna » Aktualności » Chleb to zdrowie!

wielkość tekstu:A | A | A

Badania naukowe prowadzone przez szereg uznanych instytutów i organizacji zajmujących się problematyką żywienia nie pozostawiają wątpliwości: pieczywo (jako produkt przemiału zbóż) pełni kluczową rolę w prawidłowo zbudowanej diecie. Co więcej, ma tę przewagę nad większością innych artykułów żywnościowych, że ze względu na swoje walory żywieniowe i zdrowotne CHLEB stanowi PODSTAWĘ W PIRAMIDZIE ZDROWEGO ŻYWIENIA! 

Piramida ta obrazuje składniki i proporcje właściwie skonstruowanego jadłospisu. Spośród wszystkich kategorii żywności, najczęściej i w największym stopniu zalecane jest właśnie spożywanie produktów przemiału zbóż - przynajmniej 5 porcji dziennie (zalecenie to dotyczy przede wszystkim pieczywa pełnoziarnistego i mieszanego, natomiast pieczywo "białe" - zwłaszcza takie, które charakteryzuje ofertę sklepów wielkopowierzchniowych - nie powinno już być tak często spożywane, gdyż nie posiada analogicznej wartości odżywczej). Instytut Żywności i Żywienia wskazuje: "Produkty zbożowe powinny stanowić podstawowe źródło energii w diecie człowieka. Produkty te dostarczają węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Z witamin zawierają przede wszystkim witaminy z grupy B oraz witaminę E. Dostarczają również składników mineralnych takich jak: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor.

Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Mniejszą zawartością witamin i składników mineralnych charakteryzują się produkty otrzymane z wyższego stopnia przemiału, wówczas mąka i pieczywo są bielsze a kasza drobniejsza. Natomiast pieczywo razowe oraz grube kasze odznaczają się wyższą zawartością witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego."

Czy ta wiedza jest jednak powszechna? Zdecydowanie za mało! Problemem jest również nie tylko brak wiedzy, ale wręcz pokutujące błędne przekonania nt. pieczywa. Ma to swój wymierny wpływ na rokrocznie spadające jego spożycie - w roku 2006 do rekordowo niskiego poziomu 67 kg/osoba. Tym bardziej należy propagować jego rzeczywiste, korzystne dla zdrowia walory żywieniowe. Budowanie świadomości klienta jest jednym ze sposobów, aby zahamować spadek sprzedaży pieczywa. Niezbędne jest więc skierowane przekazu do jak najszerszego grona odbiorców. I piekarze mają konkretną możliwość zapewnienia, aby taka informacja docierała codziennie do milionów osób. Około jedna trzecia pieczywa jest bowiem sprzedawana w opakowaniach. Dajmy więc szansę klientom, aby dowiedzieli się, jak ważne jest pieczywo w prawidłowym żywieniu.

Pierwszy mały krok, czyli...

Umieszczenie na opakowaniach symbolu "piramidy zdrowego żywienia" z wyraźnym wskazaniem CHLEBA jako PODSTAWY W PIRAMIDZIE ZDROWEGO ŻYWIENIA.

Na podstawie publikacji United States Department of Agriculture, Instytutu Żywności i Żywienia (oraz innych uznanych instytucji badawczych), została opracowana graficznie Piramida Zdrowego Żywienia, przeznaczona do rozpropagowania w branży piekarniczej. Można ją umieszczać na:
- opakowaniach foliowych,
- torebkach papierowych,
- standach, plakatach itp.


Instytut "Polskie Pieczywo" niniejszym udostępnia BEZPŁATNIE wszystkim zainteresowanym piekarniom (przedsiębiorcom i przedsiębiorstwom, których główny przedmiot działalności dotyczy PKD 15.81) do dalszej reprodukcji wzór takiej piramidy zdrowego żywienia.

Są już piekarnie, które w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu zaczęły prowadzić takie akcje informacyjne, natomiast zakres ten jest dotychczas pionierski i niewystarczający. Również organizacje branżowe powoli zaczynają widzieć konieczność konkretyzacji i podejmowania tak ukierunkowanych działań. Wpływanie na nawyki żywieniowe, akcentowanie znaczenia pieczywa, edukacja konsumencka to procesy długofalowe, ale tym bardziej trzeba je bezzwłocznie rozpocząć. Z tego również powodu potrzebne jest uzyskanie masowego i ogólnokrajowego charakteru promocji pieczywa. Chleb posiada swoje niezaprzeczalne walory żywieniowe i zdrowotne oraz jest podstawą w prawidłowej diecie - i trzeba to lansować. Inicjatywa podjęta przez Instytut "Polskie Pieczywo" spotkała się już z zainteresowaniem wielu regionalnych i ogólnopolskich mediów, a także samych konsumentów. Pieczywo może być więc nośnym społecznie tematem. Korzystajmy z wywołanego już "fermentu", aby zmieniać i kształtować sytuację w branży. Dalszy rozwój inicjatywy, a zwłaszcza wykorzystanie opakowań do promocji walorów zdrowotnych i żywieniowych pieczywa, wymaga teraz zaangażowania piekarzy.

Instytut "Polskie Pieczywo" jest otwarty na współpracę w tym zakresie. Podnoszenie jakości, aspekty zdrowotne pieczywa, dobra promocja - to kierunki rozwoju branży.

Grzegorz Nowakowski
Dyrektor Zarządu
Instytut "Polskie Pieczywo"
dyrektor@polskiepieczywo.pl

 

źródło: polskiepieczywo.pl

Strona główna

artykuły sponsorowane

Artykuł sponsorowany - zapraszamy

Forum

urlop

U mnie w tym roku urlopu jako takiego brak, ale będę nadrabiał w następnym. Planuje wypad gdzieś w góry na sno...

szkolenia

byłam niedawno na szkoleniu z zakresu terapii keratynowej, bardzo mi się to spodobało i wprowadziłam ten zabie...

więcej
Partnerzy serwisu:
Nowoczesny Portal Branżowy Piekarnie24.pl – piekarnie, cukiernie, lodziarnie. Darmowa rejestracja Firm mających w swojej ofercie maszyny, urządzenia, surowce, finansowanie, wnioski, dotacje, pojazdy, bhp, franczyza oraz inne. Portal branży piekarsko - cukierniczo - lodziarskiej. Darmowe strony www. Skuteczna reklama, bezpłatne ogłoszenia drobne. Piekarnia Cukiernia Lodziarnia.