Szybkie, dokładne, oszczędne...

Strona główna » Aktualności » Szybkie, dokładne, oszczędne...

wielkość tekstu:A | A | A

Komputery, które od lat stanowią już standardowe wyposażenie piekarni i cukierni wciąż nie są w pełni wykorzystywane, aby usprawnić zarządzanie firmami. Warto wiedzieć, że na rynku nie brakuje specjalistycznych systemów informatycznych dedykowanych dla naszej branży.

Nie tak dawno na łamach Bake & Sweet pisaliśmy o nowości, jaką na rynku informatycznym jest Navireo – system klasy ERP adresowany do firm średniej wielkości, stawiających wysokie wymagania aplikacjom do zarządzania przedsiębiorstwem. Navireo zawiera szereg specyficznych funkcji, przetestowanych przez zakłady piekarnicze i cukiernicze, organizujących ich pracę i zwiększających biznesową efektywność – zapewnia producent oprogramowania, firma Insert.
– Mieliśmy wyraźne sygnały z rynku, że pomimo istniejących już rozwiązań potrzebny jest zintegrowany system uwzględniający specyfikę działalności piekarni i cukierni. To wciąż bardzo duży sektor rynku, który z powodu
spadków w dotychczas istotnych pozycjach produktowych, a szczególnie zmian w sposobie konsumpcji pieczywa, potrzebuje sprawnego narzędzia zwiększającego konkurencyjność działających na nim producentów – mówi Jarosław Szawlis, prezes InsERT SA.
– Wdrożenie Navireo w wersji dla piekarni i cukierni w odczuwalny sposób zmniejszyło nakład pracy związany z przygotowaniem dokumentów magazynowych i handlowych – zapewnia Michał Czajka, właściciel piekarni Sobowidz z miejscowości Różyny (woj. pomorskie), która korzysta już ze wspomnianego system. – Szczególnie dobrze w naszej firmie sprawdziła się opcja zbiorczego wprowadzania zwrotów, fakturowania oraz całkowicie automatycznego, bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji operatora, wystawiania zbiorczych korekt związanych ze zwrotami pieczywa – dodaje piekarz.
– System Navireo uprościł wiele procesów związanych z generowaniem i obiegiem dokumentów w firmie, ze szczególnym uwzględnieniem
specyfiki prowadzonej przez nas działalności. Ma to bardzo korzystny wpływ na efektywność pracy. Szybko przekonaliśmy się, że Navireo to był bardzo trafny wybór – przyznaje z kolei Paulina Grygier z firmy Piekarnia-Cukiernia Wojciech Grygier w Wilkowicach.
Navireo, charakteryzujący się przejrzystym interfejsem i szczególnie prostą obsługą w dedykowanej wersji dla piekarni i cukierni, posiada odpowiednio rozbudowane funkcje niezbędne dla prawidłowego zarządzani firmami tej branży.
System umożliwia automatyczne przygotowanie planu produkcyjnego poprzez rejestrację zamówień. Pozwala błyskawicznie naliczyć i wydrukować zestawienie asortymentowe na dany dzień dla produkcji. Informacja ta może być wielokrotnie aktualizowana natychmiast po wprowadzeniu kolejnych zamówień lub zmian na nich. Zapewnia też wydruk etykiet na poszczególne asortymenty, także na opakowania zbiorcze.
Navireo pozwala również na wykonywanie zaawansowanych zestawień i podsumowań. Umożliwia dowolną i natychmiastową analizę efektywności poszczególnych działów firmy lub punktów sprzedaży, a także poszczególnych linii lub partii produktów.
Jak zapewnia producent systemu, korzystanie z niego to oszczędność czasu i wysiłku przy wypisywaniu zamówień i wydawaniu towaru do sklepów. Powielenie zamówienia z setką pozycji nie przekracza 15 sekund. 100 różnych zamówień do 100 sklepów można wygenerować dosłownie w 25 minut.
System gwarantuje też usystematyzowany ruch dokumentów w obsłudze kierowców i tras dostaw. Umożliwia m.in. wydrukowanie dowodów dostaw tylko dla odbiorców konkretnego kierowcy, w odpowiedniej kolejności, a także tworzy zbiorcze zestawienia asortymentowe, podpowiadając ile, czego i w jakiej kolejności powinien załadować na samochód.
Zaletą Navireo jest także możliwość ilościowych oraz cenowych zmian asortymentu w zamówieniach/wydaniach niezależnie od wzorca, na podstawie którego są generowane. System pozwala przypisać indywidualne ceny dla każdego artykułu w rozróżnieniu na poszczególne sklepy, z jednoczesną możliwością zmiany tej ceny lub jej blokady w chwili wystawiania nowego dokumentu. Umożliwia też np. automatyczne zmiany cen w zależności od dnia tygodnia z uwzględnieniem indywidualnych cen dla poszczególnych odbiorców.
Istotnym elementem Navireo jest obsługa zwrotów pieczywa, i to na wiele różnych sposobów. Można tego dokonać poprzez tzw. „płatność chlebem” lub dowolnym innym asortymentem piekarniczym jako ekwiwalent za zwrócone pieczywo – program sam wylicza ilość takiego ekwiwalentu, pomija go przy fakturowaniu, ale uwzględnia w automatycznie generowanym codziennym planie produkcji. Można także obsługiwać zwroty zgodnie z wymogami urzędów skarbowych, które nakazują wystawianie faktury korygującej lub
jako zwrot towaru bez takiej korekty, jeżeli nie podlegał on wcześniejszemu fakturowaniu. Navireo pozwala również komasować i jednorazowo podliczać zwroty raz na kilka dni. Wielowariantowo kontroluje na bieżąco zwroty pieczywa od poszczególnych sklepów: kwotowo, ilościowo, w rozbiciu na asortymenty i wybrane dowolne okresy itp.
Możliwości, jakie daje zastosowanie tego programu w codziennej produkcji i sprzedaży wyrobów piekarsko-cukierniczych, jest oczywiście znacznie więcej. Podobnie, jak więcej jest też najróżniejszych programów opracowanych specjalnie pod kątem specyfiki naszej branży.
Jednym z nich jest System Zarządzania SQLogic v. 5.0, który składa się z kilkunastu różnych modułów pozwalających na kompleksową obsługę, zarządzanie i bieżącą analizę m.in. produkcji, sprzedaży, stanów magazynowych czy też rozliczenia z kontrahentami. Moduły te są wzajemnie ze sobą powiązane i umożliwiają automatyczny przepływ danych. Interfejs całego systemu jest intuicyjny i łatwy do przyswojenia – zapewnia firma Graf Serwis, producent SQLogic Piekarnia, który jest specjalizowanym pakietem oprogramowania do obsługi zarówno pojedynczej piekarni, jak również sieci zakładów piekarskich i punktów sprzedaży. Dodajmy, że największą piekarnią obsługiwaną dotychczas przez SQLogic jest wielooddziałowa spółka Emilia Kristof – Firma Rodzinna z Rybnika, która zatrudnia 450 osób.
We wspomnianym pakiecie oprogramowania znajdują się programy:
– SQLogic Sprzedaż umożliwiający prowadzenie sprzedaży, w tym dowodów dostaw i nanoszenie zwrotów, wystawianie faktur zbiorczych z uwzględnieniem zwrotów, rozliczanie sklepów, wysyłanie dokumentów do platformy ECOD umożliwiającej elektroniczną wymianę dokumentów z sieciami handlowymi;
– SQLogic Wydania upraszczający wydania poprzez pracę na panelu dotykowym. Program jest sprzężony z wagą, która przesyła pomiar do komputera, gdzie automatycznie jest poprawiany dowód dostawy dla pozycji wagowych. Specjalnie dostosowana obsługa umożliwia wybieranie opcji palcem – nie jest potrzebny wskaźnik;
– SQLogic Analizy Sprzedaży pozwalający na bieżąco śledzić wartość swojej firmy. Program ten umożliwia kontrolę sprzedaży wg towarów, grup towarów, kontrahentów lub pracowników;
– SQLogic Produkcja dedykowany do planowania i rozliczenia produkcji, prowadzenia receptur z uwzględnieniem cen zakupu nanoszonych automatycznie z faktur zakupu, rozliczenia zużycia alkoholu itp.;
– SQLogic Mobile do automatyzacji zamówień pomiędzy własnymi sklepami a firmą z wykorzystaniem telefonów komórkowych;
– SQLogic Księga Handlowa do automatycznego księgowania dokumentów pobranych z programu Sprzedaż;
- SQLogic Sklepy – kompleksowe rozwiązanie pozwalające na rozliczanie i nadzorowanie sieci sklepów, w tym zamówień ze sklepu, dowodów dostaw na sklep, rozliczenia ilościowego i wartościowego sprzedaży w sklepie oraz rozliczenia koszy i opakowań.
Pakiet SQLogic Piekarnia jest prosty w obsłudze, łatwy do nauczenia i pozwala na bardzo szybkie wprowadzanie danych – zapewnia producent oprogramowania dodając, że system pomimo dużych możliwości ma małe wymagania dotyczące sprzętu komputerowego, na którym zostanie zainstalowany.
Madar 7 – Piekarz to rozwiązanie, które obok funkcjonalności wykorzystywanej w każdym przedsiębiorstwie działającym w dowolnej branży ma również specjalistyczne rozwiązania dla piekarni – podkreśla producent oprogramowania, firma Madar.
W zakres systemu wchodzą moduły: MRP – gospodarka magazynowa, zaopatrzenie, zbyt, handel, rozliczenie produkcji; Handel – fakturowanie, warunki współpracy, cenniki, zamówienia; Księgowość – finanse, rachunkowość zarządcza, środki trwałe, amortyzacja; Kadry-Płace – zarządzanie sprawami kadrowymi, rozliczanie czasu pracy i wynagrodzeń; CRM – zarządzanie kontaktami z klientami i dostawcami; Kancelaria – rejestracja korespondencji, obieg dokumentów, szablony pism oraz Madar Mobile – aplikacja internetowa, przeznaczona do zdalnej pracy przez przeglądarkę.
Piekarnie mają specyficzny układ pracy. Przede wszystkim posiadają sieć stałych odbiorców, własne sklepy firmowe, a codziennie wystawiają kilkaset dokumentów związanych ze sprzedażą i wydaniem towarów. Każde więc uproszczenie wystawiania dokumentu skutkuje realnymi oszczędnościami czasowymi – zauważa firma Madar, która w swoim programie dedykowanym dla naszej branży znacznie uprościła ekran wprowadzania zamówienia. Stworzone zostały specjalne szablony sprzedaży, w których definiuje się kontrahenta, zamawiane przez niego towary, ceny czy warunki płatności. Po wybraniu szablonu dane te automatycznie pojawiają się na ekranie, wraz z podpowiedzią ilości z poprzedniego zamówienia.
Co ciekawe, prezentowany program nie musi być zainstalowany w piekarni, ale może się znajdować na serwerach firmy Madar. Pozwala to nie tylko na wdrożenie systemu w bardzo krótkim czasie, bez zwiększenia nakładów na administrację i zarządzanie, ale również  umożliwia przyjmowania zamówień od klientów i sklepów firmowych przez Internet. W dodatku program jest tak przygotowany, by możliwe było to z poziomu tabletów czy nawet smartfonów.
Towar w piekarniach jest rozwożony zazwyczaj przez akwizytorów (kierowców). Skutkuje to koniecznością grupowania dokumentów już na poziomie wydruku według zadanego rejonu tak, by łatwo było „zapakować” samochód. Ci sami akwizytorzy są też często odpowiedzialni za przyjmowanie płatności. Przyjeżdżając do firmy rozliczają przyjęte pieniądze od odbiorców w kasie. Z jednej więc strony gotówką obciążani są kierowcy, a z drugiej – rozliczani kontrahenci. Automatyzacja tego procesu umożliwia uszczelnienie systemu rozliczania należności. W opisywanym programie specjalny moduł kasowy pozwala wpłacić „na kierowcę”, rozdzielając wpłaty według obsługiwanych przez niego kontrahentów. Dane o fakturach i zapłatach automatycznie przechodzą do systemu finansowo-księgowego.
Możliwości, jakie przedsiębiorcom daje oprogramowanie Madar 7 – Piekarz, jest oczywiście bardzo dużo. Wśród nich na uwagę z pewnością zasługuje opcja umożliwiająca prowadzenie działań promocyjnych w sieci sprzedaży sklepów detalicznych. Z myślą o tym powstał autorski system Promoboard przystosowany do obsługi przez Madar 7. Promoboard to rozwiązanie bazujące na idei Digital Signage, pozwalające na stworzenie i obsługę monitorów umieszczonych w punktach sprzedaży, na których wyświetlane są informacje o promocji oferowanych wyrobów. Piekarnia, która posiada sieć własnych sklepów firmowych lub partnerskich może więc wyposażyć każdy z nich w odpowiedni ekran i dzięki zastosowaniu technologii internetowych centralnie sterować wyświetlanymi treściami. Z punktu widzenia klienta jest to z pewnością pomocne narzędzie przy podejmowaniu decyzji zakupowych, z kolei dla firmy taka infrastruktura sprzętowo-programowa m.in. eliminuje potrzebę drukowania plakatów promocyjnych, ulotek czy cenników produktów.
– Naszymi klientami jest kilkaset piekarni w Polsce – zapewniają autorzy oprogramowania Infopiek, które – jak sama nazwa wskazuje – dedykowane jest przede wszystkim dla firm z naszego sektora. Program ten, który na rynku jest już od 10 lat, znaleźć można zarówno w małych rzemieślniczych zakładach, w których są zaledwie jeden czy dwa komputery, jak również w dużych przedsiębiorstwach. Największa instalacja tego systemu obejmuje aż 72 stanowiska robocze, które obsługują cztery zakłady produkcyjne oraz 12 oddziałów handlowych w jednej firmie. Infopiek w ciągu dekady opanował nie tylko piekarnie w kraju, ale także „wyemigrował” za granicę, gdzie używany jest m.in. przez polskich piekarzy produkujących pieczywo w Anglii.
– Siłą naszego oprogramowania są jego możliwości analityczne, prostota obsługi oraz dowolność w realizacji raportów i zestawień – twierdzą autorzy aplikacji, która ma ponad 200 wariantów zestawień, prawie 100 ustawień konfiguracyjnych i 20 parametrów użytkownika. – Nasze aplikacje dostarczają właścicielowi zakładu precyzyjnej wiedzy z obszarów handlowych, produkcyjnych, finansowych i organizacyjnych – zapewniają twórcy Infopieku.
Sami użytkownicy tego systemu również bardzo pozytywnie wypowiadają się o jego zaletach.
– Infopiek Sprzedaż codziennie emituje kilkaset dokumentów w naszych piekarniach, rozlicza wszystkie transakcje gotówkowe i przelewowe oraz dostarcza cennych informacji marketingowych i ekonomicznych związanych z naszymi towarami, kontrahentami i obrotem – przyznaje Jarosław Ambroziak, prezes warszawskiej piekarni Ambroziak, która z oprogramowania korzysta już od 9 lat i stale je rozbudowuje. Znana stołeczna firma używa też m.in. programu Produkcja, który umożliwia piekarni prowadzenie gospodarki magazynowej, planowanie zapasów czy rozliczanie produkcji. 
Zintegrowany system zarządzania sprzedażą i produkcją Infopiek znalazł się też na 16 stanowiskach sieciowych w dwóch odległych od siebie zakładach należących do spółki Piekarnia Warmińska łącząc je w jedną całość.
– Program Sprzedaż wpłynął znacznie na wzrost obrotów firmy oraz w znaczący sposób usprawnił pracę referentów, kierowców oraz sprzedawców, zaś Infopiek Produkcja pozwolił na wprowadzenie dużych oszczędności finansowych – rekomendują właściciele firmy z Braniewa.
Warto również zwrócić uwagę na system ekspedycji w Infopiek, który bardzo ułatwia pracę przy wysyłaniu samochodów z pieczywem eliminując pomyłki, uproszczając komunikację oraz minimalizując straty w towarze. Jak zapewnia producent, system ten jest unikalny na rynku i takiej funkcji nie ma żadne inne polskie oprogramowanie piekarnicze.

panel dotykowy Posiflex w piekarni w Łaskarzewie, gdzie pracuje się na systemie Infopiek

źródło: bakeandsweet.pl

Strona główna

artykuły sponsorowane

Artykuł sponsorowany - zapraszamy

Forum

urlop

U mnie w tym roku urlopu jako takiego brak, ale będę nadrabiał w następnym. Planuje wypad gdzieś w góry na sno...

szkolenia

byłam niedawno na szkoleniu z zakresu terapii keratynowej, bardzo mi się to spodobało i wprowadziłam ten zabie...

więcej
Partnerzy serwisu:
Nowoczesny Portal Branżowy Piekarnie24.pl – piekarnie, cukiernie, lodziarnie. Darmowa rejestracja Firm mających w swojej ofercie maszyny, urządzenia, surowce, finansowanie, wnioski, dotacje, pojazdy, bhp, franczyza oraz inne. Portal branży piekarsko - cukierniczo - lodziarskiej. Darmowe strony www. Skuteczna reklama, bezpłatne ogłoszenia drobne. Piekarnia Cukiernia Lodziarnia.